FIFA 18

Wat betekend nu eigenlijk Pasen?

bollen-2

We vieren Pasen met paasontbijt of brunch, we hebben de Paashaas en vrije dagen. Maar wat is nu eigenlijk de ware betekenis van Pasen?

Heerlijk, weer een aantal vrije dagen met Pasen. Iedereen kijkt er weer naar uit.

Het heeft iets met lammetjes, voorjaar, de kleur geel en vooral met de eieren en de Paashaas. We gaan lekker brunchen of een heerlijk ontbijtje met elkaar nuttigen. De kinderen mogen eieren zoeken, hetzij in de eigen tuin, hetzij gezamenlijk met een buurtvereniging of andere vereniging. Het is allemaal heel feestelijk, maar wat vieren we nu eigenlijk? De meeste mensen weten niet eens wat de gebeurtenissen zijn die de aanleiding zijn van de viering van Pasen. Daar komt geen Paashaas aan te pas!

Het begon met de kruisiging van Jezus Christus. Dit gedenken wij op Goede Vrijdag, de vrijdag voor de Pasen. In het Christendom is Jezus Christus de Verlosser. Hij werd geboren uit de maagd Maria. Groeide op en verrichtte wonderen. Hij bracht Gods Woord en Hij zou de wereld verlossen van het kwaad. Hij had zijn discipelen die Hem volgden en beloofde Zijn woord te verspreiden. Er was er echter één die Hem verraadde. Dat was Judas. Op de dag, van het laatste avondmaal verraadde hij Hem met een kus.

Jezus Christus werd gemarteld en aan het kruis genageld door Herodus en Pontius Pilatus. Zij waren bang dat Jezus Christus de macht van hen over zou nemen. Maar daarvoor hadden zij wel de goedkeuring van het volk nodig, zodat zij hun handen in onschuld konden wassen. Het volk stemde voor een kruisiging.

Dit was voor de bevolking een bevestiging, maar ook een teleurstelling. Immers kon deze man niet sterven? Hij stierf aan het kruis, maar wel om de mensen het Eeuwige leven te geven. Hij nam alle zonden op zich. Maar Hij stierf niet echt, want Hij stond weer op.

Zijn treurende moeder, Maria en zijn discipelen vonden bij zijn graf, zijn lichaam niet meer terug. De grote steen, die voor het graf was gerold, was opzij geduwd en het graf, in de spelonk, was verlaten. Jezus Christus verscheen aan hen. Hij was opgestaan en dat is de reden dat we Pasen vieren.

Veel mensen zien het ook als een nieuw begin. En eigenlijk is het ook een nieuw begin, ieder voorjaar weer, wanneer alles weer gaat bloeien en wanneer de lammetjes weer door de wei dartelen. Het voorjaar dient zich aan in gele kleuren en dat maakt Pasen dan ook tot een feestelijk gebeuren.

Het is ook een mooie aanleiding om vakantie te vieren, want in deze periode is het vaak mooi weer en de eerste zonnestralen zijn zo heel erg belangrijk voor onze gezondheid. Er worden ook veel activiteiten ondernomen. Zo is het zoeken van Paaseieren een leuk evenement, maar ook de Paasinkopen worden vaak gesierd met een Paashaas die eieren (meestal van chocolade) uitdeelt. Het is dan ook de tijd om weer inkopen te gaan doen om weer een nieuwe garderobe aan te schaffen voor de zomertijd.

Pasen heeft een verhaal, wat veel mensen niet kennen, maar het is toch wel even goed om erbij stil te staan wat het nu werkelijk betekend. Wil je er iets meer over weten, dan is het misschien leuk om de musical Jesus Christ Superstar eens te gaan kijken. Deze verteld het verhaal, maar dan in de Fower Power tijd.

Geef een reactie

Login met:



Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.